Wanneer gaan aandelen stijgen?

Over het algemeen kan je zeggen dat de prijs van een aandeel toeneemt wanneer de bedrijfswaarde toeneemt. Dit deze prijs wordt ook wel de beurskoers van een bedrijf genoemd. Maar deze bedrijfswaarde is niet alleen afhankelijk van het bedrijf zelf maar ook van de wereld eromheen. Zo kunnen bijvoorbeeld verkiezingen, of een rentestijging of – daling van invloed zijn op de waarde van een aandeel.

Een scenarioschets

Stel Nederland komt met het nationale voetbalteam in de finale van het wereldkampioenschap bedrijven in Nederland die zich bezighouden met de verkoop van sportkleding in attributen Club verzamel objecten en dergelijke kunnen dan een stijgingen omzet en daarmee in hun bedrijfswaarde verwachten

Verder zijn natuurlijk ook de meningen en verwachtingen van de consument van grote invloed. Vleesvervangers voor vegetariërs zijn de laatste tijd enorm populair geworden en dus is er meer vraag naar. de aandelen van bedrijven in vleesvervangers zullen in Waarde stijgen hoogstwaarschijnlijk. daar staat tegenover dat niet vegetarische producenten hun beurskoers zullen zien Dalen omdat er minder vraag is naar hun producten.

Je collega’s

Het koop en verkoop gedrag van andere beleggers is ook van invloed op de markt. stel bepaalde grote namen kopen in de beleggingswereld allemaal aandelen in een nieuw bedrijf Er zullen vele hun voorbeeld volgen zonder echt te weten waar ze induiken. hoe dan ook de waarde van het bedrijf zal toenemen en de beurskoers zal snel volgen.

Daarnaast zijn er natuurlijk de reguliere interne factoren in een bedrijf die de waarde kunnen doen stijgen. aandelen uitgeven bijvoorbeeld zorgt altijd voor een waardestijging ( ervan uitgaande dat deze ook verkocht worden). ook innovatie en automatisering kunnen zorgen voor meer verkoop of minder kosten; in beide gevallen is een waardestijging het gevolg.

Daarnaast zijn er natuurlijk de reguliere interne factoren in een bedrijf die de waarde kunnen doen stijgen. aandelen uitgeven bijvoorbeeld zorgt altijd voor een waardestijging ( ervan uitgaande dat deze ook verkocht worden). ook innovatie en automatisering kunnen zorgen voor meer verkoop of minder kosten; in beide gevallen is een waardestijging het gevolg