Turbo’s

Turbo’s zijn in korte tijd uitgegroeid tot zeer populaire beleggingsproducten binnen Nederland. Turbo’s maken gebruik van een hefboom, waardoor je versneld kunt beleggen in aandelen, obligaties, valuta, grondstoffen of indices. Hierbij wordt ingespeeld op de verwachte koersdaling of -stijging, vergelijkbaar met futures. Aan de hand van deze visie wordt gekozen voor een turbo long of een turbo short. Turbo’s zijn te koop bij brokers en banken als Binck.

Wat zijn turbo’s?
Turbo’s zijn ontwikkeld om met een relatief kleine inleg te profiteren van de koersschommelingen op de markt. Dit kan de koersschommeling zijn van aandelen, obligaties, grondstoffen of valuta. Wanneer je investeert in turbo’s, wordt er altijd gekeken naar de onderliggende waarde. Door de werking van een hefboom is een turbo veel gevoeliger voor deze schommelingen. Deze hefboom houdt in dat de bank het verschil financiert tussen het door jou ingelegde bedrag en de daadwerkelijke onderliggende waarde. Beleggen in turbo’s kan zowel offensief als defensief. In beide gevallen zitten er voordelen én risico’s aan vast.

Soort Turbo Verwacht resultaat
Turbo Long Stijging van onderliggende waarde
Turbo Short Daling van onderliggende waarde

Turbo’s long en short

Net als de meeste andere beleggingsvormen zijn turbo’s gebaseerd op een onderliggende waarde. Zoals eerder genoemd zijn er turbo’s op aandelen, valuta, obligaties, grondstoffen en indices. Het kopen van turbo’s is volledig gericht op de verwachtingen van de investeerder. Verwacht je dat de onderliggende waarde gaat stijgen, dan koop je een turbo long. Lijkt er een daling van de onderliggende waarde op komst, dan is het juist handig om een turbo short te kopen.

De hefboom

Bij de aankoop van een turbo betaal je niet de gehele onderliggende waarde. Turbo’s zijn er juist voor om met een kleinere inleg een groter rendement te behalen. Wanneer je investeert in een turbo, koopt de bank de onderliggende waarde aan. Een deel daarvan moet de belegger uiteindelijk betalen. Dit is de prijs van de turbo. Over het gedeelte wat de bank heeft gefinancierd, moet je als belegger rente betalen. Dit zit verwerkt in het financieringsniveau en om die reden verandert de hoogte van het financieringsniveau bijna dagelijks.

Doordat de bank een deel van de turbo financiert, is de turbo eigenlijk veel meer waard dan de investering die jij als belegger hebt gedaan. Dit kan een relatief groot verschil opleveren in de waarde van de turbo. Wanneer je een turbo long hebt gekocht en de onderliggende waarde stijgt, stijgt niet alleen het deel dat jij hebt geïnvesteerd, maar ook het deel wat de bank heeft betaald. Dit is de hefboomwerking; de waarde schiet snel omhoog wanneer de gewenste ontwikkeling door wordt gemaakt. Echter geldt dit ook andersom; bij een turbo long betekent een daling van de waarde ook relatief veel verlies.

lees meer over hefboomproducten

Stop loss

De risico’s bij turbo’s zijn erg hoog, omdat er veel geld verloren kan worden. Daarom is er een bepaalde vorm van bescherming ingebouwd. Dit wordt de ‘stop loss’ genoemd. Als de koers van de aandelen onder een bepaalde koers zakt en jij beschikt over een turbo long, eindigt jouw turbo long op die aandelen. Dit voorkomt dat je extreem grote bedragen gaat verliezen. Andersom geldt hetzelfde voor een turbo short. Deze eindigt als de koers is gestegen tot een bepaalde bovengrens. Deze ‘stop loss’ zorgt ervoor dat je nooit meer geld verliest dan je hebt belegd.

Lees meer over de stop loss

Rekenvoorbeeld turbo’s

future's rekenvoorbeeldStel, je koopt een turbo long bij een bekende bank. Het aandeel van de turbo staat op 10 euro, maar omdat de bank 8 euro betaalt, betaal jij nog maar 2 euro. Hier komt de hefboom kijken, omdat je aandeel eigenlijk vijf keer zoveel waard is als de investering die jij hebt gedaan.

Op een gegeven moment stijgt de waarde van het aandeel naar 12 euro. Dit betekent dat jouw turbo op dat moment 4 euro waard is, omdat er ook nog 8 euro van de bank bij zit, en je dus je inzet hebt verdubbeld. Had je dit aandeel zelf gekocht, dan had je 10 euro moeten betalen en was dit slechts een stijging van 20% geweest.

Dit voorbeeld is heel simpel en laat overige kosten als rente en transacties achterwege, maar laat wel goed de werking van een turbo en de daarbij horende hefboom zien. Ook laat het zien hoe snel het kan gaan als de koers niet de verwachte ontwikkeling doormaakt; zo snel je geld kunt winnen, kun je het bij turbo’s ook verliezen.


Voordelen en risico’s van turbo’s

Beleggen brengt altijd risico’s met zich mee; je kunt je geïnvesteerde geld makkelijk verliezen als je niet weet waar je aan begint. Toch kan dit bij turbo’s nog net iets sneller gaan dan bij gewone aandelen of obligaties.

Voordelen Nadelen
De werking van een hefboom Hefboom zorgt ook voor sneller verlies
Stop loss zorgt voor bescherming Bij stop loss ben je je hele investering kwijt
Turbo’s zijn er over heel veel effecten Vaak te maken met valutarisico bij buitenlandse aandelen als onderliggende waarde
Snel rendement behalen is mogelijk Alleen geschikt voor de beleggers met heel erg voor kennis